Wczytuję dane...

Świerk pospolity

Świerk pospolity

Sporo mówi się o żercach, wołchwach, ale nic nie mówi się o wziercach,

a właśnie to jest najstarsze i POLSKIE określenie mistyków i mędrców.

                                                                                              WZIERCY OD WZIERANIA .....!!!

Oto stan błogosławiony, najgłębszy.

Stan błogosławiony wszystkich WZIERCÓW ZBOŻNYCH.

Wszystka świadomość zarówno świata zewnętrznego, jak i wewnętrznego

zawieszona we mnie jak skutki utajone - stulone w swej przyczynie -

przyczynie nieruchomej, acz czym jeszcze ?

Nieruchomość swoją błyskam nikłymi ogarniającej, acz jeszcze

świadomej w błyskach nikłych zarówno w swej świadomości.

                                                           W Świętych Borach świerkowych wziercy siedząc lub stojąc pod pniem świerków 

 wzierali Kapłani i Kapłanki Słowiańskie.....

ŚWIERK POSPOLITY - "ESENCJA LASU " (Picea Ambies) Smreczek, Świerczek, Świerczyna, Smerk, Smerczek 


WIERZENIA SŁOWIAŃSKIE I MAGIA

                                                       Każde drzewo które żyje i ma duszę, a także wielką życiodajną lub..... niszczycielską moc. Jeżeli okażemy mu szacunek i dbamy o nie, może dla nas uczynić wiele dobrego. Niegdyś ludzie wykorzystywali tą moc i siłę. Słowianie mieli swoje święte gaje - wielkie dęby, buki, kasztanowce, spełniały one rolę WYROCZNI. To właśnie tam w świętych borach siedząc lub stojąc pod pniem świerków WZIERALI kapłani i kapłanki Słowiańskie moc. Tam szli ze swoimi problemami, wierząc, że duchy drzew pomogą w rozwiązaniu problemów. Chorzy przychodzili tu po zdrowie i ...otrzymywali je. Warto tu również zauważyć, że drzewa o stożkowatych, spiralnych wierzchołkach, takich jak topola i świerk poprzez swoją spiralną strukturę tworzą wokół siebie swoiste pole energetyczne, które sprzyja różnym stanom transtendencji.

W Słowiańszczyźnie świerk, był uważany za drzewo tak silnie oddziaływujące, że noszono przy pasie gałązkę ze świerku. Świerków nie ścinano z obawy o bycie wyklętymi i składano pod nim ofiary z różnych pokarmów. No i oczywiście Starosłowiańskie słowo CHWOJ-INA , choina oznaczało "coś ostrego, wyniosłość " A według znakomitego badacza Tadeusza Mrozińskiego przystrajanie CHOINY wiązało się czci mgławicy - stożka czyli takie święta jak maik czy gaik były związane właśnie z tym drzewem !!!

Nasi przodkowie wierzyli, że świerk symbolizuje trwałość życia, chroni przed skutkami upływu czasu. Wieczną zieleń choinki utożsamiano z zielenią rajskich łąk, a co za tym idzie ze śmiercią i zaświatami również. Wierzono, że iglaste drzewo prowadzi zmarłego na "drugą stronę" i wkładano do trumny gałązkę świerka lub jodły. Z tąd wzieły się również dzisiejsze wieńce pogrzebowe. 

Choinki, które do dziś goszczą w naszych domach w okresie Bożego Narodzenia, to bardzo stara tradycja. Niegdyś bowiem czas ten był czasem świętym, ale i strasznym zarazem. Wierzono, że czas ten wraca na kilkanaście godzin do sytuacji wyjsciowej "rajskiej", pękają bariery między ludżmi, naturą i zwierzętami, pomiędzy żywymi i zmarłymi. Jeszcze 100 lat temu w wigilijny wieczór, kiedy pan i sługa siadali przy jednym stole, kiedy zwierzęta mówiły ludzkim głosem, ziemia odkrywała swoje skarby, woda zamieniała się w wino, a zmarli odwiedzali żywych choinka była bardzo ważnym elementem w domu, miała też pomagać zmarłym powrócić po wieczerzy w zaświaty. Nie stawiano wówczas jednego talerza dla zbłąkanego wędrowca, ale tyle ile było zmarłych członków rodziny. 

Warto wiedzieć, że kiedy przynosimy drzewko świerkowe do domu ustawia ono określony porządek kosmologiczny, symbolicznie ustawia wszystko na swoim miejscu: świat dolny-podziemny (korzenie), świat środkowy-nasza rzeczywistość (pień i gałęzie), świat górny- święty (czubek). Wyznacza pod naszym dachem centrum świata, dzięki niej domu nie ogarnie chaos i możemy czuć się bezpiecznie. Ma za zadanie strzec odwiecznego ładu i hierarchii wartości. Nie musi ono być duże, dobrze aby było zasadzone w doniczce, aby póżniej mogli wystawić go na balkon czy taras, bądż zasadzili z powrotem w ziemi. 

Od wieków był wykorzystywany w medycynie ludowej i od wieków wierzono w jego świętą moc i otaczano go czcią. Miało ono chronić przed nieczystymi siłami, urokiem oraz czarami. Świerk symbolizował wytrzymałość, wytrwałość, jasność umysłu i odwagę. Sporządzano ze świerka "wiechy" , które mialy chronić chaty przed złymi mocami, duchami i miały przynieść płodność i szczęście.

Do dzisiaj na naszym podhalu świerki sadzi się przy domach, górale wierzą bowiem, że świerki chronią od chorób, duchów i czarów. A świerkowe witki, które zdobią pas bacy, w czasie spędu owiec chroni przed niepowodzeniem i złymi czarami.

W krajach Skandynawskich gdzie podczas zimy zamiera cała natura, a świat ogarnia ciemność na kilka miesiecy, uważano, że świerki należą do BALDURA Boga światła. W okresie przesilenia świętowano 12 dni, nazywano to święto JUL, z lasu przynoszono blok świerkowego korzenia, podpalano go i podtrzymywano ogoeń przez cały okres świąt. Towarzyszyły temu maskarady, uczty i składanie ofiar Baldurowi. Wierzono, że ogień wskaże słońcu drogę i to powróci i uwolni świat od nocy polarnej. Niektóre elementy tego święta pozostały po dziś dzień.

W Grecji pan młody na wzór Boga wesela Hymenejosa, prowadząc pannę młodą do swojego domu, trzymał w ręce pochodnię ze czczapy świerkowej. Miało to przynieść szczęście, odstraszyć demony i duchy.

W Chinach również układa się na dachu domu "wiechę" i uważa, że kiedy złe dduchy będą przelatywać nad domem i zobaczą świerkową wiechę, pomyślą iż to las i polecą dalej.

ŚWIERK POSPOLITY

ŚWIERK  drzewo z gatunku sosnowatych, dorasta do 50 metrów wysokosci, pierśnica 1,5 - 2 metry. drzewo jednopienne, smukła, stożkowata korona z ciemnobrązową lub szarobrązową korą łuskowatą. Igły ciemnozielone, ostro zakończone, błyszczące w przekroju poprzecznym o kształcie rombiodalnym, wykształcają się w zrośnięte wiązki przewodzące i żyją od 5 -7 lat. Pędy czerwone lub brązowe, nagie lub delikatnie włoskowate. Pączki jajowato - stożkowe, zaostrzone, pozbawione żywicy. Szyszki po dojrzeniu zwisające w dół podługowato-eliptyczne lub walcowo-eliptyczne, od 10 do 16 centymetrów. Forma żeńska - długość 2 cm. zabarwienie czerwono - fioletowe pionowe, wzrastają na pędach korony. Forma męska - występuje w formie podłużnej , długość 1,5 cm. do 15 cm.

Za młodu rośnie powoli dopiero w wieku 30-50 lat zaczyna intensywnie przyrastać na wysokości, przestaje rosnąć w wieku 120 lat. Ma umiarkowane wymagania pod względem żyzności gleby, nie znosi jednak długotrwałej suszy oraz duzego zanieczyszczenia powietrza. Ze względu na płaski system korzeniowy łatwo się przewraca pod wpływem silnych wiatrów. 

W Polsce zajmuje 12% powierzchni wszystkich lasów, najwięcej w północno-wschodniej części kraju i w północnej części Mazowsza. 

Występuje w Europie pólnocnej, Norwegi, Rosji, aż po Bałkany oraz w Ameryce północnej. Osiąga wiek 500 lat, a najstarszy nawet 9.550 lat !!!

Surowce świerku to igły (FOLIUM ABIETIS), młode pędy (TURIO ABIETIS) oraz żywica (RESINA ABIETIS)

ZBIÓR

Młode gałązki, pędy - wierzchołki zbieramy wczesną wiosną.

Igliwie najlepiej zbierać póżną jesienią i zimą.

Igliwie mozemy zbierać cały rok, aczkolwiek najwiecej właściwości ma zebrane póżną jesienią i zimą. 

Żywicowanie jest to zabieg polegający na odcięciu płatów kory, podcięciu wierzchniej warstwy drzewa, w ten sposób możemy dostać się do przewodów żywicznych.

ZASTOSOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI

Na początku muszę wspomnieć o takiej ciekawostce. W ekstremalnych warunkach, w razie głodu spowodowanego brakiem pokarmu. Pod korą właściwą znajduje się pożywna, jadalna miazga !!!

IGLIWIE ORAZ MŁODE PĘDY - zawierają bardzo duże ilości kwasu askorbinowego - witaminy C, prowitaminę A oraz witaminę K., żywica świerku obecna w igliwiu i pędach zawiera flawonoidy, kwasy: bursztynowy i jabłkowy oraz antocyjany. Wszystkie surowce zawierają olejki eteryczne w których skład wchodzą miceren, terpentynyalfa pinen, beta pinen, kanfen, borenol oraz limonen oraz octan bornylu.

ODWAR

Suszone lub świeże igliwie lub młode gałązki w proporcji 1 łyżka stołowa na 1 szklankę wody, gotujemy na bardzo małym ogniu 5-8, pozostawaimy pod przykryciem na 20 minut. Przedcedzamy, pijemy 3-4 razy dziennie po 1 szklance.  Można osłodzić miodem. Stosować przy astmie, kokluszu, przeziębieniu, grypie.

NAPAR

5 gram igieł zalać 1 litrem wrzątku, pozostawić pod przykryciem 15 minut, przedcedzić, podzielić na 6 porcji i pić co 3 godziny. Pijemy przy przeziębieniu i uporczywym kaszlu.

SYROP

Młode pędy świerkowe zasypać cukrem lub zalać miodem, odstawić w ciepłe miejsce aż pyszczą sok, zażywać 3 razy dziennie po łyżeczce.

Można też przygotować syrop w inny sposób. Przygotowujemy odwar i mieszamy go z z dwoma częściami cuku, jedną częścią miodu, dodajemy soku z cytryny do smaku i nieco rumu, mieszamy. Po 5 kropli rozpuszczamy w ciepłej wodzie lu miodzie i zażywamy 4-5 razy dziennie. dosonały na kaszel, przy nieżytach dróg oddechowych i astmie.

INHALACJA

Sporą garść igieł lub pędów zalać 2 litrami wrzątku, zagotować, aż para zacznie buchać, zdjąć z ognie, nachylić twarz nad garnkiem, robiąc "namiot" z ręcznika i wdychać 10 minut. Inhalacja oczyszcza drogi oddechowe, udrażnia  i ułatwia oddychanie. 

KĄPIEL ŚWIERKOWA

Dwie garście igieł zalać dwoma litrami wrzątku, gotować 15 minut, na małym ogniu, dolać do wody w wannie. Kąpiel powinna trwać 20 minut, podczas kąpieli oddychamy głęboko. Świetna przy nerwobólach, mieśniobólach i reumatyźmie, działa przeciwgrzybicznie.

.

MAŚĆ ŚWIERKOWA

250 gram świeżych igieł świerkowych

olej z pestek winogron lub oliwa z oliwek

odrobina spirytusu

około łyżki żywicy świerkowej i wosku pszczelego 

Igły świerkowe wsypujemy do garnka, skrapiamy spirytusem i odstawiamy na 4 godziny. Następnie zalewamy olejem, tak aby wszystkie igły były zanurzone w oleju, podgrzewamy w kąpieli wodnej do temperatury max 50 stopni celsjusza. Odstawiamy na 4 tygodnie, w ciemne chłodne miejsce. Po upływie 4 tygodni, przecedzamy olej i lekko podgrzewamy, dolewamy do niego odrobinę wosku pszczelego i odrobinę żywicy świerkowej w takiej samej proporcji. Mieszamy dokładnie do uzyskania klarownej, gęstej konsystencji. Przelewamy do szklanych słoiczków, przechowujemy w chłodnym, ciemnym miejscu. Maść jest doskonała do masażu, pobudza krążenie, poprawia nastrój, łagodzi obrzęki nóg, bóle reumatyczne, mięśniowe, pourazowe. Delikatnie rozgrzewa, jest też pomocna w leczeniu opryszczki, zapaleniu skóry, łuszczycy, grzybicy. wskazana przy odleżynach. W przypadku uporczywego kataru smarujemy odrobinę pod nosem, doskonale oczyści drogi oddechowe, można też używać do smarowania klatki piersiowej i pleców w przypadku chorób układu oddechowego. 

MIESZANKA SZWAJCARSKA

20 gram młodych pędów świerkowych,

20 gram tymianku,

20 gram podbiału20 gram szałwi,

20 gram rumianku.

Wszystkie składniki wymieszać, stosować 1 łyżka na lszklankę wody, gotować 5 minut, parzyć pod przykryciem 10 minut, można osłodzić miodem. Pić 3 razy dziennie, przy kaszlu, chrypce, anginie, kaszlu, zapaleniu oskrzeli.

METODA WDYCHANIA -  KONRAD Z MEGDENBURGA

Na rozżarzone węgle położyć szyszki, aż się zapalą, zdjąć korę, a gołe pestki włożyć do wody i zagotować. Kłaść na żar i wdychać dym nosem. Stosować na chore drogi oddechowe i uporczywy kaszel. 

OKŁADY Z ŻYWICY

Żywicę wymieszać z tłuszczem, miodem oraz woskiem przykładać na trudno gojące się rany, miejsca dotknięte reumatyzmem. Okład wyciąga ropę, zanieczyszczenia i delikatnie rozgrzewa. 

PIWO

Rozdrobnione młode pędy zalać wodą, aby je pokryła, gotować godzinę, odcedzić, dodać utartą marchew, słód jęczmienny, gotować pół godziny. Następnie dodać drożdże i pozostawić do fermentacji na około 4-6 tygodni. Zlać do ciemnych butelek. 

Znalazłam wzmianki iż dawniej klasy uboższe sporządzały takowe piwo bez dodatku słodu i marchwi. 

UWAGA !!!

Olejku świerkowego nie mogą stosować osoby z krztuścem i astmą oskrzelową !

Nie stosować bez rozcieńczenia może spowodować podrażnienia skóry i błony śluzowej !

Stosowanie surowców świerka należy skonsultować z lekarzem !!!

Długotrwałe stosowanie lub nadmierne może zaburzyć pracę układu krwionośnego, obciążyć nerki lub wątrobę !


/06fc778c5505f7285e98b7466f5dc4b5.png">